Erasmus+ projekti „Võrdsete võimaluste eest” (For Equal Chances) 2017-1-EE01-KA219-034890_1 kolmas kohtumine toimus oktoobris Rumeenias Satu Mares, kus Loksa Gümnaasiumi gümnasistid Kendra Kari, Jekaterina Rožneva, Anna Zaharjaš, Kaarel Eelmäe, Evgeny Larionov ja Pjotr Sankin osalesid koos Rumeenia ja Itaalia koolide õpilastega rahvusvähemuste ja erivajadustega inimeste teemat käsitleval õppimis- ja õpetamisüritusel. Samuti tutvustati üksteisele oma maad ja kultuuri. Õpilasi saatsid ühiskonnaõpetuse õpetaja Sulev Valdmaa ja projekti koordinaator Inga Korts-Laur.
Meie reis algas pühapäeval, 14. oktoobril. Väljusime Loksalt vara hommikul ja juba kell kuus õhtul olime Satu Mares. Sellel päeval meil üritusi ei olnud. Tutvusime oma majutajate ja kodudega. Rumeenia õpilased tegid meile väikese linnaekskursiooni.
Esmaspäeva hommikul algas meie nädalane õppetegevus Satu Mare kooli teise korruse suures klassiruumis. Esmalt tutvusime üksteisega ning planeerisime töönädalat. Siis viidi meid jalutuskäigule koolimajja. Tutvusime koolieluga, klassiruumidega ning koridoris välja pandud piltide ja plakatitega. Tegime järelduse, et meie kool on kenama ja värskema väljanägemisega kui Satu Mare kool.

Jalutuskäigule järgnesid tegevused klassiruumis rumeenlaste juhendamisel. Näiteks tegime üksteisele sõbrapaelad. Pärast kolmekäigulist lõunasööki liikusime taksode või rumeenlaste isiklike autodega linnavalitsusse, kus tutvusime kohaliku linnapea abiga, kes tegi meile 45 minuti pikkuse ettekande Satu Mare ajaloost, tulevikuvisioonist ning praegusest olukorrast. Kohtumisele järgnes aardejaht linnas. Meid jagati gruppideks ja iga grupp pidi linnast kaardi abil üles otsima kümme erinevat vaatamisväärsust: kirik, skulptuur või ajalooline hoone. Iga vaatamisväärsuse juures pidi kogu grupp tegema kas selfie või grupifoto, kuid iga uus pilt pidi olema innovaatilisem kui eelmine. Mäng kestis umbes poolteist tundi, kuna vahemaad olid väikesed.
Päeva lõpetuseks tutvustasime oma aardejahi tulemusi ja näitasime tehtud pilte ning peale esitlusi toodi suur kook, mida üheskoos lõõgastudes sõime. Teisipäeval oli meil kolm ekskursiooni. Alguses külastasime “õnnelikku surnuaeda”. See oli meie surnuaiast väga erinev. Järgmisena külastasime muuseumit, mis on Teise maailmasõja ajast pärit endine vangla. See koht muutis meid väga emotsionaalseks. Pärast seda külastasime kloostrit, mis asub väga kaunis kohas ja on väga ebatavalise arhitektuuriga. Kõik hooned olid seal ehitatud puidust.
Kolmandat õppepäeva alustasime oma tundide ja esitlustega, kus tutvustasime Eesti rahvusvähemusi ning erivajadustega inimesi. Meil olid välja mõeldud ka interaktiivsed mängud, kus inimesed said omavahel tutvuda. Plakateid joonistades tutvustasime üksteisele ka oma riigi traditsioonilisi rahvariideid, sööke, jooke ja üritusi.
Pärast väsitavaid loenguid olid Satu Mare õpilased meile ette valmistanud kontserdi, mis oli väga liigutav ning pani silmad särama. Meile kõigile jäi see meelde ning oli väga huvitav kuulata rumeenlaste rahvalaulu ja vaadata nende rahvatantsu. Päeva lõpetuseks oli kaetud rahvustoite tutvustav pidulaud, meie olime kaasa võtnud Eesti kõige maitsvamad ja omapärasemad suupisted. Kõige populaarsemaks osutus kali, mis viis kõigil keele alla. Kõigi lauad olid huvitavaid ja maitsvaid toite täis. See päev oli üks reisi huvitavamatest päevadest. Saime tutvuda teiste riikide toidukultuuri ja traditsioonidega, mis tuleb kindlasti kasuks nii reisidel kui ka igapäevaelus.
Neljapäeva hommikul külastasime kooli, kus õpivad vaimse puudega noored. Meile räägiti ja näidati, kuidas toimub õppeprotsess ning õpilased esinesid tantsudega. Pärast lõunasööki restoranis külastasime rahvuskultuuride säilitamise ja arendamise keskust. Keskuse direktor rääkis meile, kuidas nad toetavad eri rahvusrühmade traditsioone. Päeva lõpus sõitsime mõisa, mis asub Carei linnas. Mõisa omanikud olid sakslased, praegu on seal muuseum.
Reisi viimasel päeval tegime nädalast kokkuvõtteid. Koostasime plakateid, kuhu kleepisime fotod sellest, mis me olime nädala jooksul teinud. Oli väga põnev ja lõbus, meie töö oli kõige vahvam! Pärast plakatite tutvustamist tehti ühispilte. Itaallased, rumeenlased ja eestlased ̶ olime kõik koos! Pärast kokkuvõtteid, autasustamist ja tunnistuste jagamist oli meil viimane lõunasöök koolis. Siis saime olla veel kogu päeva oma sõpradega koos.

Kendra Kari, Jekaterina Rožneva, Anna Zaharjaš, Kaarel Eelmäe, Evgeny Larionov, Pjotr Sankin